Discursul ambasadorului Ucrainei Ivan Hnatyshyn la conferința internațională "Ucraina și Moldova: De la provocări la oportunități"
УКР/RO
Шановні учасники конференції!
Україна - не першою постраждала від російської військової агресії.
Порівняльний аналіз розвитку конфліктів дозволяє говорити про те, що придністровський, південноосетинський, абхазький конфлікти, війна в Грузії, окупація Криму та війна на Сході України є частинами єдиного системного напрямку російської зовнішньої політики - російського експансіонізму.
П'ятий рік проти України ведеться гібридна війна.
Щодня ми з болем дізнаємося про її нові жертви.
Війна вже забрала життя понад 10 тисяч людей і покалічила долі мільйонів. Зруйновано економіку, інфраструктуру і житло в східних районах країни. Спроби вплинути на внутрішню і зовнішню політику. Кричуще нехтування правами людини і відновлення репресій, у тому числі етнічних.
Через 74 роки після сталінської депортації кримських татар Москва знову заохочує і підтримує акції по їх дискримінації – залякування, переслідування, обмеження політичних і цивільних прав і свобод. Знову в'язниці, знову висилка, знову тортури.
І кінця-краю цій безглуздій війні, на жаль, не видно.
Що ж сталося, якщо в двадцять першому столітті ми стали учасниками подій, більш притаманних початку і середині двадцятого?
Сучасні авторитарні режими апелюють до минулого. Мов, був якийсь "золотий вік", і тепер в нього потрібно повернутися.
Режим виступає таким собі носієм "скреп" і обіцяє своїм прихильникам зберегти "зону комфорту" - відмовитися від необхідності змінювати самих себе, пізнавати нове, виправдовує дурість і відсталість. Для цього він створює міфи про те, що в їх проблемах винен хтось інший, а не їх небажання змінюватися. Режим дарує відчуття безгрішності, безвідповідальності та образи - найсильніші ментальні "наркотики".
При цьому, світу немає ніяких справ до цих ілюзій. Він просто йде вперед. І проблеми відсталих стають їх власним вироком. Вибір - за кожним.
Ми вибрали прогрес - європейський вектор розвитку правової держави, економіки і суспільства. А у відповідь отримали війну.
Спостерігається використання одних і тих же технологій розв'язання нібито "внутрішнього" конфлікту.
На жаль, метод штучного створення з країни "зони нестабільності" успішно працює.
Політику Кремля щодо України і Молдови необхідно вивчати для запобігання поширенню її наслідків.
На відміну від Молдови 1992 року, Україна має широку підтримку міжнародних партнерів. Світ усвідомлює всю серйозність і небезпечні наслідки спроб зміни кордонів і підриву існуючого світоустрою.
Агресія проти України змусила світ дивитися на аналогічні події по-іншому, але цей процес переосмислення тільки почався.
А наша боротьба за свободу, незалежність і людські цінності триває. Противник намагається максимально використовувати внутрішні слабкості в наших країнах.
Соціально вразливі верстви населення більше страждають від перехідного періоду, що підсилює "ностальгію" за радянським минулим.
Здійснюється системна дезінформаційна обробка населення.
На руку агресору грає і певна дискредитація євроінтеграційного курсу. Частина суспільства досі не відчула і не побачила переваг від європейської моделі розвитку. Корупція залишається основним стримуючим бар'єром на шляху реформ.
Противник 20 років тому успішно освоїв і сьогодні застосовує технології "рефлексивного управління". В основі цього лежить створення умов, при яких об'єкт впливу неадекватно оцінює ситуацію і приймає рішення, вигідні суб'єкту.
В даному контексті щодня ми спостерігаємо приклади, коли політики, активісти, лідери громадської думки і просто громадяни, піддаючись емоційним поривам, створюють "картинки", потрібні ворогові.
Чимало людей ще не вірять, що Росія розв'язала війну. Хоча, очевидних доказів предостатньо: це і визнання самим Президентом Російської Федерації В.Путіним дій по окупації Криму, і полонені на сході України російські військові, і виявлені на території України зразки російських озброєнь, екіпіровки та військової техніки.
Росія стверджує, що захищає російськомовне населення, але за оцінками Держдепартаменту США, сьогодні "в усьому світі немає більш небезпечного для російськомовного населення місця, ніж східна Україна".
Нещодавно в Міжнародний суд ООН були передані результати розслідування обстрілу житлового мікрорайону Маріуполя з реактивних систем залпового вогню 24 січня 2015 року. Слідство встановило, що цей військовий злочин, який призвів до загибелі мирних громадян, був скоєний бойовиками за підтримки та участі двох реактивних дивізіонів збройних сил РФ. Поіменно встановлено російських військовослужбовців, які безпосередньо брали участь в обстрілі та тих, хто ними командував.
Сьогодні Україна, яка тяжіє до Європи, виявилася заручником імперських амбіцій Росії, але за роки війни й докорінно змінилася.
Ми прагнемо стати країною можливостей. У цьому ж контексті Україна перетворюється зі "споживача безпеки" на "постачальника безпеки". Саме Україна сьогодні є щитом Європи.
Військові експерти провідних країн проявляють інтерес до бойового досвіду українських військових, які протистоять одній з найсильніших армій світу.
Продукція відродженого оборонно-промислового комплексу України становить інтерес для ряду держав, в тому числі Молдови, в контексті доступних і ефективних засобів оборони.
Наша країна входить до шести провідних космічних держав і володіє п'ятьма системами запуску, технологіями виготовлення супутників, пускових установок, носіїв і систем управління.
Відновлюється суднобудівний потенціал.
Україна щорічно представлена на світових авіасалонах як одна з небагатьох країн з повним циклом проектування і виробництва авіаційної техніки.
Почалися якісні перетворення в усіх сферах: створена і діє система структур щодо запобігання та протидії корупції, розпочаті медична, освітня і пенсійна реформи, спрощені бюрократичні процедури ведення бізнесу та оподаткування.
Необхідною умовою розвитку економіки є дорожня інфраструктура. На будівництво і ремонт автодоріг в цьому році виділено 1,7 млрд. Доларів США.
Після початку російської агресії вдалося стабілізувати економічну ситуацію і досягти зростання макроекономічних показників.
Одним з найбільш важливих перетворень є адміністративно-територіальна реформа, що вже дала відчутні економічні результати, поповнення місцевих бюджетів.
Але, найголовніша зміна вже відбулося - консолідація і дозрівання громадянського суспільства. Нація об'єдналася. Народ став локомотивом і контролером реформ.
Європейські стандарти все більше впроваджуються в наше життя.
У свою чергу, і Європі необхідна стратегія, спрямована на створення "паску" успішних держав на кордоні з Росією, в першу чергу України. Зокрема, впровадження аналога "плану Маршалла", який передбачає реформи заради інвестицій.
Шановні пані та панове!
Україна і Молдова не тільки стали об'єктами гібридної агресії, а й напрацювали свій досвід протидії та захисту.
Так, обидві країни першими ввели обмеження на доступ до російських дезінформаційних передач і ресурсів.
9 червня в Києві відбудеться зустріч глав парламентів України, Молдови і Грузії. Буде продовжена розробка спільних підходів і рішень в контексті загальної безпеки, протистояння дезінформації, забезпечення стабільного економічного зростання та верховенства права. Очікується заснування тристоронньої парламентської асамблеї.
Активізується співпраця в рамках ГУАМ. 21 червня в Молдові відбудеться зустріч глав урядів ГУАМ, в якій візьме участь Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман.
Ми зацікавлені в економічно розвиненій, європейській Молдові.
Наявність об'єднуючих факторів сприяє розвитку двосторонніх відносин:
- спільні інфраструктурні проекти з інтеграції у європейські транспортні мережі TEN-T;
- підвищення якості (стабільності) електроенергії, взаємопід’єднання електромереж України та Молдови з європейськими ENTSО-E;
- завершення впровадження спільного контролю і патрулювання на українсько-молдовському кордоні;
- збереження динаміки збільшення двостороннього торговельного обороту;
- охорона навколишнього середовища;
- активізація туристичного та культурного обміну.
Важливим елементом взаємодії є врегулювання конфліктів.
Україна залишається вірною своїм зобов'язанням посередника у переговорному процесі з придністровського врегулювання і виступає за вирішення наслідків конфлікту виключно мирними методами на основі суверенітету і територіальної цілісності Республіки Молдова.
Ми підтримуємо ініціативу молдавської сторони про виведення російських підрозділів і озброєнь з території Республіки Молдова.
Прогрес у врегулюванні конфлікту в одній з країн знайде своє продовження і в іншій країні.
Ми потрібні один одному і разом ми сильніші.
Stimați participanți la conferință!
Ucraina nu este prima țară care are de suferit în urma agresiunii militare a Federației Ruse.
O analiză comparativă ne permite să vorbim că conflictul transnistrean, acel din Osetia de Sud, din Abhazia, războiul din Georgia, ocuparea Crimeei și războiul din Estul Ucrainei sunt niște părți componente a unei direcții a politicii externe ruse și anume expansionismul rusesc.
Al cincilea an împotriva Ucrainei se desfășoară un război hibrid.
În fiecare zi aflăm cu durere despre victime noi.
Războiul a luat deja viața a peste 10 mii de oameni și a afectat grav destinul a milioane de oameni. Sunt distruse economia, infrastructura și locuințele din regiunile estice ale țării. Sunt tentative de a influența politica internă și externă. Se încalcă flagrant drepturile omului și sunt reluate represiunile, inclusiv cele etnice.
După 74 ani de la deportarea stalinistă a tătarilor din Crimeea, Moscova încurajează și sprijină din nou acțiunile de discriminarea lor - intimidarea, hărțuirea, limitarea drepturilor și libertăților politice și civile. Din nou închisori, deportări, torturi.
Și din păcate, capătul acestui război fără sens nu este vizibil.
Ce s-a întâmplat, ținând cont de faptul că noi în secolul 21 am devenit participanți la evenimente caracteristice mai mult pentru începutul și mijlocul sec. 20?
Regimurile autoritare actuale apelează la trecut. Într-un fel a fost o oarecare „epocă de aur”, și acum trebuie să se întoarcă la ea.
Regimul acționează ca o „încheietoare” și promite suporterilor săi să mențină o "zonă de confort" - să renunțe la necesitatea de a se schimba pe sine, de a învăța lucruri noi și de a justifica prostia și stagnarea. Pentru a face acest lucru, regimul creează mituri prin care încearcă să pună vina pentru problemele lor pe altcineva. Regimul dă senzație de inocență, iresponsabilitate și resentimente - cele mai puternice droguri mentale.
În același timp omenirii nu-i pasă de aceste iluzii. Ea merge înainte. Iar problemele celor rămași în urmă devin propriul lor verdict. Alegerea -este după fiecare.
Noi am ales progresul - vectorul european al dezvoltării statului de drept, economiei și societății. În schimb, am primit război.
Se observă folosirea acelorași tehnologii pentru dezlănțuirea unui așa zis conflict "intern".
Din păcate, metoda de creare artificială a unei "zone de instabilitate" din țară funcționează cu succes.
Politica Kremlinului față de Ucraina și Moldova trebuie studiată pentru a preveni răspândirea consecințelor acesteia
Spre deosebire de Moldova în 1992, Ucraina are un sprijin larg din partea partenerilor internaționali. Omenirea conștientizează seriozitatea și consecințele periculoase ale încercărilor de a schimba frontierele și de a submina ordinea mondială existentă.
Agresiunea împotriva Ucrainei a făcut lumea să privească la evenimentele similare altfel, dar acest proces de regândire tocmai s-a început.
Dar lupta noastră pentru libertate, independență și valori umane continuă. Inamicul se stăruie la maxim să folosească slăbiciunile interne din țările noastre.
Categoriile social-vulnerabile din societate cel mai mult suferă în urma perioadei de tranziție, ceea ce sporește „nostalgie” pentru perioada trecuta.
Se desfășoară un proces de dezinformare în masă a populației.
În folosul agresorului joacă și o anumită discreditare a cursului de integrare europeană. O parte a societății până acum nu a simțit și nu a văzut beneficiile modelului european de dezvoltare. Corupția rămâne principalul obstacol în calea reformelor.
Inamicul a însușit cu succes acum 20 de ani și astăzi folosește tehnologia "controlului reflexiv". Aceasta se bazează pe crearea condițiilor în care obiectul de influență evaluează inadecvat situația și ia decizii benefice subiectului.
În acest context zilnic avem exemple, când politicienii, activiștii, liderii de opinie publică și pur și simplu cetățenii, se dau influențați de impulsurile emoționale, care creează "imagini" de care are nevoie inamicul.
Mulți oameni încă nu cred că Rusia a declanșat războiul. Deși există multe dovezi evidente: recunoașterea de către Președintele Federației Ruse, V.Putin, a acțiunilor de ocupare a Crimeei și a soldaților ruși capturați în estul Ucrainei și eșantioanele de arme, echipament militar rus descoperite pe teritoriul Ucrainei.
Rusia susține că protejează populația vorbitoare de limba rusă, însă, potrivit datelor Departamentului de Stat al Statelor Unite, astăzi "nu există un loc în lume mai periculos pentru populația rusofonă decât cel din estul Ucrainei".
Recent, au fost transmise Curții Internaționale de Justiție a ONU, rezultatele investigației bombardamentului a districtului rezidențial din Mariupol din lansatoarele multiple de rachete din 24 ianuarie 2015. Ancheta a stabilit că această crimă de război, care a dus la moartea populației civile, a fost comisă de rebeli cu sprijinul și participarea a două divizii reactive ale forțelor armate ruse. Au fost identificați soldații ruși implicați direct în bombardament și cei care le-au comandat.
Astăzi, Ucraina, care tinde spre Europa, a devenit prizonieră ambițiilor imperiale ale Rusiei, dar în anii războiului s-a schimbat radical.
Tindem să devenim o țară a oportunităților. În acest context, Ucraina se transformă dintr-un "consumator de securitate" într-un "furnizor de securitate". Anume Ucraina este astăzi scutul Europei.
Experții militari din țările înaintate manifestă interes pentru experiența de luptă a armatei ucrainene, care se opune uneia dintre cele mai puternice armate din lume.
Producția complexului militar-industrial al Ucrainei reprezintă interes pentru un șir de state, inclusiv și pentru Republica Moldova, în contextul unor mijloace accesibile și eficiente de apărare.
Țara noastră se numără printre cele șase puteri spațiale principale și dispune de cinci sisteme de lansare, tehnologii de producere a sateliților, a lansatoarelor și sistemelor de control.
Se restabilește potențialul de construcție și reparație a navelor.
Ucraina este anual prezentată la saloanele internaționale de aeronautică ca una dintre puținele țări cu un ciclu complet de proiectare și producție a tehnicii de aviație.
Au fost inițiate transformări calitative în toate domeniile: a fost creat și activat un sistem de prevenire și combatere a corupției, au fost lansate reforme în medicină, educație și reforma pensiilor, au fost simplificate procedurile birocratice pentru mediul de afaceri și impozitare.
O condiție necesară pentru dezvoltarea economiei este infrastructura rutieră. Pentru construcția și repararea drumurilor în acest an au fost alocate 1,7 miliarde de dolari SUA.
După începutul agresiunii rusești, a fost posibilă stabilizarea situației economice și realizarea creșterii indicatorilor macroeconomici.
Una dintre cele mai importante transformări este reforma administrativ-teritorială, care a dat deja rezultate economice palpabile și a contribuit la completarea bugetelor locale.
Dar cea mai importantă schimbare a avut deja loc - consolidarea și maturizarea societății civile. Națiunea s-a unit. Cetățenii au devenit locomotiva și controlorul reformelor.
Standartele Europene tot mai mult sunt introduse în viața noastră.
La rândul său și Europa are nevoie de o strategie care vizează crearea unei "centuri" de state de succes la frontiera cu Rusia, în primul rând Ucraina. În special, aplicarea unui analog al "Planului Marshall", care presupune reforme în schimbul investițiilor.
Doamnelor şi domnilor!
Ucraina și Moldova nu numai că au devenit obiecte ale agresiunii hibride, dar și-au câștigat experiența de contracarare și protecție.
Astfel, ambele țări au fost primele care au impus restricții privind accesul la programele și resursele de dezinformare rusești.
În data de 09 iunie la Kiev se va desfășura ședința Șefilor Legislativelor din Ucraina, Moldova și Georgia. Va continua elaborarea de abordări și soluții comune în contextul securității globale, contracararea dezinformării, asigurarea unei creșteri economice stabile și a statului de drept. Se așteaptă înființarea unei adunări parlamentare tripartide.
Se intesifică colaborarea în cadrul GUAM. În data de 21 iunie în Moldova se va desfășura întrunirea șefilor guvernelor din cadru GUAM, la care va participa și Prim-ministrul Ucrainei Volodîmîr Groisman.
Noi suntem cointeresați în dezvoltarea economică, europeană a Moldovei.
Prezența factorilor unificatori contribuie la dezvoltarea relațiilor bilaterale:
- proiecte comune de infrastructură pentru integrarea în rețelele europene de transport TEN-T;
- îmbunătățirea calității (stabilității) energiei electrice, interconectarea rețelelor energetice din Ucraina și Moldova cu ENTSO-E european
- finisarea introducerii controlului comun și patrulării la frontiera ucraineană-moldovenească
- păstrarea dinamicii pozitive de creștere a comerțului bilateral;
- ocrotirea mediului ambiant;
- activizarea schimbului cultural și turistic.
Un element important al interacțiunii este reglementarea conflictelor.
Ucraina respectă obligațiile sale ca mediator în procesul de negociere a reglementării transnistrene și susține soluționarea consecințelor conflictului exclusiv prin metode pașnice, bazate pe suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova.
Noi susținem inițiativa părții moldovenești de a retrage unitățile și armamentele rusești de pe teritoriul Republicii Moldova.
Progresul în reglementarea conflictului într-o țară își va găsi continuarea în altă țară.
Avem nevoie unul de altul și împreună suntem mai puternici.